Princip for kontaktforældrearbejdet

Formålet med at have kontaktforældre er at styrke klassens trivsel, fællesskab og samarbejde. Desuden fremmes samarbejdet i klassens forældregruppe.

Det er skolens ansvar,

• at der vælges minimum to kontaktforældre i klassen.
  • at udarbejde et liste med alle klassers kontaktforældre, som er tilgængelig på Aula.
  • at der vælges kontaktforældre på første forældremøde hvert skoleår. Kontaktforældre vælges for et år ad gangen.
  • at kontakteforældrene inddrages i planlægning og afholdelse af forældremøder.

Det er skolebestyrelsens ansvar,

• at invitere alle skolens kontaktforældre til et årligt møde, hvor der blandt andet er mulighed for sparring med andre kontaktforældre.
  • at udarbejde en kontaktforældrefolder og andre materialer, der kan bruges som inspiration til arbejdet som kontaktforælder. Materialet skal være tilgængeligt på skolens hjemmeside.

Det er kontaktforældrenes ansvar,

• at mødes med klassens lærere og forberede dagsorden til forældremøderne. Inden mødet tages initiativ til at kontakte forældrene i klassen omkring input til dagsordenen. Fx brug af mobiltelefoner, legegrupper, trivsel etc.
  • at have en koordinerende funktion i forhold til at inddrage klassens forældre i at tage medansvar for klassens sociale liv.
  • at tage initiativ til koordinering af trivselsarrangementer.
  • at arbejde for at skabe gode relationer for klassens elever, forældre og lærere.

Alle kan være kontaktforældre, det kræver ingen særlige forudsætninger.

Det er ikke kun kontaktforældrenes ansvar at en klasse trives, men det er et fælles ansvar.

Redigeret 23.5.2023