Princippet skal medvirke til, at
- skabe en fælles forståelse for begrebet lektier på Birkhovedskolen og hvordan lektier anvendes.
- sikre en høj grad af ensartethed for elever på Birkhovedskolen hvad angår hjemmelektier.
- give personalet de bedste muligheder for at understøtte elevernes læring og reformens intentioner.
Princippet tager afsæt i Undervisningsministeriets udsendte vejledning fra juni 2015; "Lektiehjælp og faglig fordybelse. Nye regler og muligheder".
Princip for lektier
- Det er målet, at lektier medfører læring. Det er målet, at lektier understøtter og bidrager til, at styrke elevernes arbejdsglæde, engagement samt lyst og motivation til skolearbejde og læring.
- Lektier skal desuden træne eleven i at planlægge og organisere sin tid, samt at udvikle gode arbejdsvaner, selvdisciplin og arbejdsmoral. Målet med lektier er derfor også studieforberedende og "livsforberedende".
- Skoledagens længde sammenholdt med Folkeskolens intentioner betyder, at vi ønsker at hjemmelektier holdes på et minimum.
- På Birkhovedskolen er lektier primært en integreret og understøttende del af undervisningen.
- Vi anerkender at eleverne kommer med forskellig baggrund og forskellige forudsætninger og derfor lægger vi vægt på , at lektier gives differentieret.
- Det er læreren der aktiverer og involverer eleverne i lektierne.
- I dialogen mellem skole og hjem, drøftes og målsættes barnets udvikling, trivsel og læring, herunder lektierne som et led i læreprocessen.
- Skolelektier løses på skolen og hjemmelektier løses hjemme.
Skolelektier:
- kan være forskellige opgaver, og gives differentieret, det vil sige tilpasset den enkelte elev.
- er et selvstændigt arbejde. De skal derfor, med en vis sandsynlighed kunne løses af eleven alene eller i elevgrupper.
- skal have et tydeligt formål og forventninger til løsningen af opgaver skal være klar for eleven. Eleven skal have feedback på sit arbejde.
- kan løses i undervisningen og i Understøttende Undervisning.
Hjemmelektier kan være:
- Den daglige læsetræning
- Træning og repetition af basale færdigheder i sammenhæng med øvrige skolearbejde.
- Fordybelse omkring afleveringsopgaver (f.eks. matematik, skriftlige opgaver, fremlæggelser, læsning etc.)
- Opfølgning på skolearbejde.
- Forberedelse til undervisning.
Princippet revideres hvert år ved udgangen af maj måned, og er vedtaget i Skolebestyrelsen.
Dokumenter