Tegn på at dit barn er skoleklar

Omkring skolestartsalderen vil dit barn vise forskellige tegn på, at det er ved at være klar til at gå fra børnehavebarn til skolebarn. Det kan blandt andet være at:
•    barnet vil begynde at kede sig i børnehaven.
•    barnet vil blive urolig og ked af det.
•    barnet ikke har lyst at komme i børnehaven.
•    barnet vil begynde at interessere sig for at løse små opgaver.
•    barnet begynder at interessere sig for tal og bogstaver.

Det er en stor overgang for dit barn at gå fra den trygge kendte børnehave, hvor der er flere kendte voksne, til den større gruppe i skoleklassen med mange børn og færre voksne at søge tryghed hos.

Dit barn skal klare sig meget mere på egen hånd uden hjælp fra en voksen. Derfor kræver det, at barnet har en række færdigheder, hvis skolestarten skal blive en succes.

Det skal skolebarnet kunne

Her er en liste over nogle af de ting, dit barn skal kunne mestre for at skolestarten kommer til at gå godt.

Koncentration

•    Barnet skal kunne forstå en kollektiv besked. Det vil sige en besked, der gives til hele klassen. For eksempel: ”Nu skal I gå ud og hente jeres madpakker”.
•    Barnet skal selv kunne gå i gang med at løse en opgave.
•    Barnet skal selv kunne bede om hjælp.
•    Barnet skal kunne vente til det bliver barnets tur.
•    Barnet skal kunne vise empati og forståelse overfor de andre elever.
•    Barnet skal kunne sidde stille i 15 til 20 minutter ad gangen.

Motoriske færdigheder
•    Barnet skal selv kunne komme i og af tøj og sko.
•    Barnet skal selv kunne klare toiletbesøg selv.
•    Barnet skal kunne skrive med en blyant.
•    Barnet skal kunne klippe med en saks.
•    Barnet skal kunne tegne en figur, som for eksempel en firkant eller trekant.
•    Barnet skal kunne stå på et ben.

Sproglige færdigheder
•    Barnet skal kunne fortælle, hvad det hedder til fornavn og efternavn.
•    Barnet skal kunne fortælle, hvor det bor.
•    Barnet skal kunne sin fødselsdag.
•    Barnet skal kunne lytte til en historie i en større gruppe.
•    Barnet skal kunne genfortælle en lille historie i rigtig rækkefølge.
•    Barnet skal kunne tælle til 10.
•    Barnet skal kunne nævne farverne.

Hjælp dit barn med at blive klar til skole
Jo bedre dit barn mestrer disse ting, des større chance er der for, at dit barn klarer skolestart godt.
Her er nogle ideer til, hvad du kan gøre for at støtte dit barn, så det blive bedre rustet til at klare skolestarten.

Hvis dit barn for eksempel er lidt kluntet, kan du udfordre det motorisk ved at:
•    gå på legepladsen sammen med dit barn.
•    øve balance ved for eksempel at gå på en streg.
•    træne med den 2 hjulede cykel.

Sprogligt kan du stimulere dit barn ved at:
•    synge sange
•    øve rim og remser.
•    læse højt for dit barn hver dag
•    lege bogstavlege, når I går forbi skilte eller bustidsfacader.

Hjælp dit barn med at blive så selvhjulpent som muligt, også selv om det i situationen tager meget længere tid.

Det kan du gøre ved at:
•    træne dit barn i at åbne og lukke små knapper og lyslåse samt binde snørebånd.
•    træne dit barn i at gå på toilettet regelmæssigt. Børn undertrykker ofte, at de skal på toilettet, og så kan det gå galt.
•    lade dit barn deltage i huslige pligter som borddækning, skrælle kartofler eller sætte i opvaskemaskinen.
•    øve dit barn i ikke at afbryde en samtale.
•    lære dit barn gode manerer som for eksempel, at sige goddag, farvel eller tak for mad og så videre.
•    tale om hvordan man behandler andre.
•    snakke om hvad man gør når andre er kede af det.
•    tale med dit barn, om hvad skolen er og gå hen og kig på skolen.

Tips til god skolestart

Gør det nemt for dit barn den første tid i skolen ved:
•    eksempelvis at give dit barn tøj og sko på, der ikke er alt for besværligt at komme i og af eller smør madpakker, som er nemme at pakke ud, og som er skåret i små mundrette hapser.
•    at sørge for at dit barn møder udhvilet i skolen. Barnet skal have mindst 10 timers søvn.
•    at sørge for at dit barn har spist en god og nærende morgenmad hjemmefra samt har sund mad og drikke med til frokost og mellemmåltider i skolen.
•    at dit barn føler sig elsket og set. Det er det vigtigst af alt. Det giver nemlig dit barn robusthed og grobund for udvikling og læring.