Princip for forældremøder

Formål med forældremøder

Forældremøder skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling i klassen/årgangen.

Mål

• Forældremøderne sikrer et godt samarbejde mellem skole og forældre omkring klassen/årgangen.
  • Forældremøderne sikrer inddragelse af forældrene i drøftelse og understøttelse af faglige og trivselsmæssige aspekter i klassen/årgangen.
  • Forældremøderne sikrer, at forældrene er blevet inddraget og har indsigt i de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter, der skal iværksættes i klassen eller på årgangen. Desuden skal det sikre, at de ved, hvor de kan hente yderligere oplysninger om disse planer.
  • Forældremøderne medvirker til at skabe et godt forældrefællesskab til gavn for klassen/årgangen.

Skolens ansvar

• Skolen afholder regelmæssige forældremøder, og skolen er åben over for behovet for ekstraordinære forældremøder.
  • Som udgangspunkt afholdes forældremøderne klassevis. Det tilstræbes, at halvdelen af forældremødet foregår i klassen, således at der er mulighed for at drøfte forskellige emner alt efter børnenes klassetrin samt koordinering af forskellige aktiviteter.
  • Skolen sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene.
  • Skolen sørger for at inddrage klassens kontaktforældre i planlægningen og gennemførelsen af forældremøderne.
  • Skolen indkalder i tilpas god tid til forældremøder og på tidspunkter, hvor forældrene har reel mulighed for at deltage og som udgangspunkt tidligst efter kl. 17.
  • Der vælges en referent ved mødets start blandt forældrene.

Forældrenes ansvar

• Forældrene forventes at deltage til alle forældremøder.
  • Forældrene skal bidrage konstruktivt på forældremøderne, så klassens faglige og trivselsmæssige udvikling sikres.
  • Det forventes, at klassens kontaktforældre deltager i planlægning og gennemførelse af forældremøder.
  • Forældrene skriver i god tid til kontaktforældrene om punkter til kommende forældremøder.
  • På første forældremøde vælges minimum to klassekontaktforældre.

Princippet revideres en gang om året.

Princip for forældremøder.pdf

Shape Created with Sketch.