Kostprincip

Som udgangspunkt bør madpakker og mad, serveret på skolen, tage afsæt i fødevarestyrelsens 10 kostråd og klæde børnene på til en produktiv skoledag.

Vi anbefaler, at de 10 kostråd fra Fødevarestyrelsen følges.

De 10 kostråd:

• Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Der skal være plads til at servere kage og lignende ved særlige lejligheder som f.eks. fødselsdage, men både forældre og skole opfordres til at tænke i sunde og nærende alternativer som frugt, grønt og fiberrige produkter.

Vi forventer af eleverne:

• At de udviser rummelighed i forhold til forskellige spisevaner og madpakker.

Vi forventer af forældrene:

• At de sørger for, at deres børn får sunde og nærende madpakker med i skole, som klæder dem på til en krævende skoledag.
  • At de medbringer retter, der efterlever kostprincippet, når der medbringes mad til sociale arrangementer på skolen.

Vi forventer af skolen:

• at når skolen laver arrangementer, skal den mad og drikkelse, der serveres, leve op til kostprincippet. Der skal dermed serveres sunde alternativer til kager, sodavand, pølsehorn og lignende.
  • at morgenmad bør lægge en god bund for dagen, og derfor skal, det der serveres, leve op til kostprincippet.
  • at der skal være tid og ro til, at børnene kan spise og nyde deres mad i løbet af skoledagen.
  • at viden om sund, nærende kost, bæredygtighed bør integreres i undervisningen, projekter og temadage.
  • at skolens personale er bevidste om at de er rollemodeller, og skal i samvær med eleverne gå foran som gode eksempler ved selv at efterleve kostprincippet.
  • at skolen skal videreformidle kontakt til kommunens sundhedstilbud, hvis de oplever, at nogle forældre har svært ved at efterleve kostprincippet, da det påvirker barnets trivsel.
  • At hvis skolen tilbyder mad i eksempelvis automater eller en skolebod, skal det leve op til kostprincip.
  • at skolen skal have faciliteter, der gør det muligt for alle børn at have deres madpakker på køl.

Kostprincip.pdf