På Birkhovedskolen har vi stærke traditioner for vores elevråd. Det er i elevrådet, at eleverne oplever, at deres holdninger og idéer bliver hørt og kan forvandles til indflydelse.
Elevrådet inddrages i beslutninger om alt fra indretning af skolegården, indslag til skolefester, aktiviteter til motionsdagen, skolefodbold, forbedringer af boldbanerne og meget, meget mere.
Der vælges to elever som repræsentanter fra hver klasse. Det er en forventning, at eleverne repræsenterer deres klasse/årgang og ikke blot egne holdninger. Ved at sidde med i elevrådet øver repræsentanterne sig i at kunne se fordele og ulemper ved emner som tages op. De lærer, at det er gennem samtale, diskussion og kompromisser, at indflydelsen på skolen opstår.
Andre gange er det selve samtalen og diskussionen der kan være målet i sig selv. Man vil som repræsentant opleve, hvad det vil sige at være tovholder på udvalgte emner og tage ansvar for emner man brænder særligt for.
En række elevrådsrepræsentanter på Birkhovedskolen fortæller her om elevrådet og hvorfor de gerne vil være en del af elevrådet:
Formand for elevrådet, Karoline Valborg fra 9.a uddyber yderligere:
”Havde vi ikke elevrådet, ville skolen måske kun handle om det faglige. Skolen handler også om andre ting, som at have det sjovt sammen med sine lærere. Før sommerferien arbejdede elevrådet for, at vi (Birkhovedskolen) skulle tilmeldes skolefodbold (Skolepokalen), og skolefodbold er et eksempel på, at skoledagen også handler om at have det sjovt sammen med sine venner og lærere.”
Elevrådet er også for de mindste elever
På Birkhovedskolen starter vi allerede i 0. – 4. klasse med at tage de første skridt ind i demokratiets verden. I elevrådet arbejder vi med at opdage, hvor stærke vi kan stå, når vi er mange, og hvordan vi kan være med til at præge hverdagen på skolen.
Her bliver eleverne bevidste om, at skolen er mere end én klasse eller årgang – den er et fællesskab. Elevrådet er et sted, hvor børnene mødes på tværs og oplever, at deres stemme er vigtig. Elevrådets formål tager bl.a. afsæt i folkeskolelovens formålsparagraf:
At udvikle elevernes forståelse og ansvarsfølelse for andre mennesker – som aktive deltagere i et demokratisk samfund.
På 0-4. årgang afholdes der som udgangspunkt møder én gang om måneden fra september til juni. Hver klasse vælger to repræsentanter og en suppleant, der sammen repræsenterer klassen i elevrådet. Vi udfordrer den klassiske mødeform og giver plads til store tanker, nysgerrighed og nye idéer. På den måde får børnene mulighed for at opdage, hvad det vil sige at være en del af noget større end sig selv.
Og hvad snakker vi så om, når vi mødes?
Det kan være alt fra toiletter, skraldespande, frikvarterer, legepladser og biodiversitet til hvordan fællesskabet på skolen kan stå endnu stærkere.
Elevrådsarbejdet for de mindst elever på skolen handler altså ikke om store stemmer, men om stærke stemmer – og den indre stemme, der guider barnet som et kompas, og den ydre stemme, der tør deles med fællesskabet.